Dag 21-04 oktober

Het is de hele nacht blijven gieten en niet zo’n beetje ook, ik vroeg me af en toe af of de ruiten daken wel bestand waren tegen deze hoeveelheid maar we hebben het binnen droog gehouden.
Om half 7 opgestaan en het was droog, wel nog erg bewolkt maar dat is niet zo erg.

Om 8 uur stond iedereen paraat bij de bus en vertrokken we naar de boot, dat was hooguit 10 minuten rijden. Deze excursie noemen ze een Featherbed cruise maar het is maar een klein stukje met een soort van salonboot naar de overkant waar het Featherbed natuurpark ligt, dit is een eilandje tegenover Knysna. Er kwam ook nog een hele groep schoolkinderen aan boord die ook met ons meeliepen later, ik denk dat de scholen hier ook nog apart zijn want dit keer waren het alleen maar blanke kinderen (middelbare school), we zijn al regelmatig schoolreisjes tegengekomen en toen zagen we alleen maar zwarte kinderen maar nog nooit iets gemengd gezien.

Aangekomen op het eiland stond er een tractor klaar met aanhanger waar we allemaal plaats in moesten nemen, sommige bovenop de tractor (waaronder Jos) maar ik ging maar in de aanhanger want daar bovenop was het toch wel wat frisjes.
Het ging heel langzaam naar boven over een soort van zandpad en aan kant het uitzicht over de zee naar Knysna en aan de andere kant mooie bloemen en plantjes en allerlei kleuren, het was een heel leuk ritje naar boven waar vaak een fotostop werd gemaakt.

Helemaal boven aangekomen had je de keus om met de tractor weer terug te rijden of via een natuurlijk wandelpad wat bestond uit stenen, natuurlijke trappen en ander glibberig werk zo nu en dan, naar beneden te lopen. Het pad was 2,2 km en behalve eentje van de groep hebben we allemaal voor de wandeling gekozen.

De wandeling werd wel begeleid door een gids maar ik liep natuurlijk weer eens helemaal achteraan (door de vele fotostops die ik ingelast heb) dus heb er niet zo veel van opgestoken, het was een super mooie en indrukwekkende wandeling, de uitzichten waren prachtig en na elke 5 meter weer anders.
Gelukkig is het droog gebleven en liet de zon zich zelfs even zien.
Om 11.00 vertrok de boot weer, we hadden dus zo’n kleine 2 uur over de afdaling gedaan.

Op de terugweg kregen we een klein bootje omdat de schoolkinderen daar bleven lunchen en niet met ons mee terug voeren.
Met de bus zijn we bovenaan in Knysna afgezet en konden hier lekker wat winkelen en later lunchen, dat shoppen was natuurlijk niets voor Jos maar gelukkig hadden ze hier speciale bankjes voor dit soort mannen J

We hebben een lekkere aardbeien-banaan-vanille ijs pannenkoek gegeten en daarna via allerlei winkeltjes naar beneden gelopen waar zich het toeristische gedeelte bevindt, het waterfront genaamd.
De bus zou ons om 15.00 uur ophalen en anders moesten we met de taxi terug als we eerder of later naar de lodges wilden gaan. We hadden nog een kwartier te gaan en zagen Vera en Jos (een heel gezellig stel van de groep) op een terras aan de wijn zitten en bedachten dat we nog wel even tijd hadden voor een wijntje, dat is ook nog gelukt, altijd spannend want soms kan het erg lang duren voordat de bestelling geleverd wordt.
Tijdens dit samenzijn besloten we vanavond maar eens niet in het hotel te eten maar met z’n vieren uit eten te gaan in Knysna en zouden wel een taxi bestellen.
Ik had een leuk restaurant gezien (Olive Tree) en dat zag er wel goed uit.

Had er ook al wat over gelezen in een reisboek en hier betaal je naar gewicht, hoe meer je eet, hoe meer je betaald maar omdat het eten hier echt goedkoop is zou het allemaal wel mee vallen.
Toen we terug kwamen bij de lodges gelijk bij de receptie een taxi laten regelen voor half 7 vanavond, nog even het boek erbij gehaald voor het adres van Olive Tree en zag dat dit alleen een lunchrestaurant was wat dus om 16.00 uur al zou sluiten, nou ja dan laten we ons maar bij het Waterfront afzetten en zoeken wel wat.

De taxi was er klokslag half 7, de taxichauffeur wist wel wat leuke restaurants en we zijn gelijk naar het eerste restaurant gelopen wat hij genoemd had. Dit lag aan het Waterfront op de eerste verdieping met een mooi uitzicht over de haven en de zee, het heette JJ’s en deed wat denken aan Hardrock café.
Het was er ook behoorlijk druk, we hebben Koedoe gegeten wat we al eens eerder gehad hadden en het prima smaakte dus dat wilden we nog wel eens proberen.
Het smaakte weer voortreffelijk en was super gezellig, na het diner hebben we het restaurant de taxi laten bellen en met een paar minuten stond hij op de stoep, super geregeld dus allemaal.

Tijdens het eten had het nog even geregend maar was nu weer droog en binnen 10 minuten waren we weer in de Lodge waar we nog wat gedronken hebben, de koffers weer in orde gemaakt en zelfs nog twee verslagen konden plaatsen.
Morgenochtend vertrekken we hier weer en gaan op weg naar Oudtshoorn.

1. Hoi luitjes, weer even lekker jullie verslag gelezen. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie toch, echt super.Het begint helaas voor jullie en ook voor ons al aardig op te schieten de vakantie. Maar ik denk dat jullie harde schijven al aardig vol beginnen te raken met al die indrukken. Luitjes geniet nog lekker van de vakantie. Groetjes en veel liefs Willy
    ps ook de groetjes van Rinus en Justin

2. Fijn dat het droog was op de momenten dat jullie wat leuks aan het doen waren. Dat is toch aardig. En zo hebben jullie weer hele mooie foto's kunnen maken.
    Ik moest wel lachen om dat bankje voor Jos. Hier is het altijd omgedraaid. Michael kan uren winkelen en Steven en ik zitten op dat bankje.
    Wat gezellig dat er een stel in de groep is waar je een klik mee hebt en gezellig wat mee kan doen.

3. Wederom een heerlijke dag:).. Dat van die " aparte" scholen was mij ook opgevallen.. Het proces van "niet-apartheid" gaat langzaam , is ook nog niet lang geleden- maar duurt denk ik nog 1 of 2 generaties...Ik ga weer een dagje terug in de tijd.. leuk reisverhaal!

4. Wat mooi zo'n wandeling. Jammer dat we maar zo weinig foto's te zien krijgen. Maar misschien plaats je er thuis nog wat bij?? Maar je ziet gewoon al aan die ene foto dat de kleuren geweldig zijn.

Leuk dat jullie samen zijn gaan eten, altijd maar met de groep is ook zo druk.
    Oh ja, koedoe klinkt wel interessant;)

xxx Marlous

5. Die wandeling lijkt me erg leuk, wel kort maar waarschijnlijk zwaar genoeg als ik lees hoe het pad was;). Leuk ook om met een traktor naar boven te gaan.

Leuk dat jullie zo zijn wezen eten met een stel uit de groep. Altijd fijn als het klikt :)