Dag 16-29 september

Half 6 ging de wekker want we gingen vroeg weg vandaag, om half 8, je wordt dan gewekt om 6 uur maar ik vind het wel lekker om wat extra tijd te hebben en alles rustig aan te doen.
Het was vannacht gelukkig niet zo warm geweest en het scheen zelfs rond het vriespunt te zijn geweest, ja dat kan gebeuren hier in de bergen.
Toen ik naar buiten keek was het een strakblauwe hemel, goh met dit weer zou ik nog wel eens keer de Sani pass willen rijden maar ja dat ging helaas niet, vandaag was alleen maar in de bus zitten op weg naar Chintsa aan de ruige oostkust.

We hadden ons mentaal goed voorbereid op een dagje bus zitten dus het was ook helemaal geen probleem, met wat stops tussendoor was het prima te doen.
We reden voornamelijk door de provincie Transkei wat echt schitterende landschappen heeft.

Heel afwisselend, van bergen, dalen tot kleine plaatsjes, townships en vlakke landschappen maar alles was groen, waarschijnlijk ook omdat het hier nu lente is zag het er geweldig uit.

Op de bergen groeit van dat hele korte gras zodat het net lijkt of er tapijt over ligt en aan de bovenkant is het nogal dor maar door de zon kleurde het rood, echt prachtig om te zien.
Nog langs het huis van Mandela geweest waar hij ook aanwezig was (dat was te zien door de vlag aan de buitenkant van het huis) en nog een opleidingsinstituut bezocht wat door hem was opgericht.

Na de laatste stop moesten we nog 3 uur rijden en zouden rond half 6 hier aankomen, ik heb toen maar de tablet gepakt en oogjes dicht met een luisterboek wat Jos voor me erop gezet had.

Precies op tijd kwamen we hier aan, wow wat een paradijsje. De laatste twee nachten bij de Drakensbergen hadden we ook een luxe hotel met heerlijk eten en uitzicht  maar dit sloeg echt alles.
Een resort met allerlei cabins en lodges en wij kregen de lodges die vlak aan zee lagen, wat een uitzicht zeg, dat was wel even genieten.
Het weer is ook nog steeds schitterend dus gelijk even (door middel van ongeveer 40 traptreden) naar beneden gelopen naar het strand, er was precies één visser aanwezig en verder niemand.

De zonsondergang konden we natuurlijk niet fotograferen omdat die aan de andere kant ondergaat maar de maan stond erg mooi en verlichtte het strand en de zee, geprobeerd wat foto’s daarvan te maken en daarna naar het restaurant voor het buffet, soms worden we wel een beetje moe van de buffeten (heel af en toe kunnen we a la carte eten) maar dit was super, het was visavond en daar kan je mij wel blij mee maken, Jos wat minder maar ze hadden ook nog rosbief en andere gerechten voor de niet viseters.
Het toetjesbuffet was super en zelfs nog een heel kaas-en toastjesbuffet, de kilo’s vliegen er hier natuurlijk weer aan.
Eindelijk ook weer eens goede wifi, jammer dat het alleen in het restaurant kan en niet op de kamer maar er konden weer wat foto’s bij de verslagen gezet (wat wel heel lang duurde dus meer dan 4 of 5 foto’s worden er niet geplaatst) en nog even het verslag van eergisteren erop gezet.

Dan nog even de plannen voor morgen, er was een groepje wat een excursie ging doen naar de Xhosa stam, maar daar hadden wij niet zo veel zin in, we hebben al wat stammen gezien en het meeste is toch wel erg nep en opgezet voor de toeristen dus die slaan we maar over.
Overmorgen gaan we naar Port Elisabeth waar we ook een township tour krijgen en dat lijkt me wat interessanter.

De mannen van de groep Paul en Fred hadden kwamen met een optie om op de quad naar een natuurpark te gaan maar dat moest met z’n vieren en misschien kon dat niet eens op zondag, daar hadden wij wel oren naar maar we zien wel, misschien denken we er morgen heel anders over en gaan lekker een dagje aan het strand zitten, lopen en banjeren.
Ook is het hier weer oppassen met je spullen want het krioelt weer van de bavianen, dus als je even naar binnen gaat, niets op het terrastafeltje laten liggen en deuren dicht, ze hebben er niets aan maar is natuurlijk heel leuk om alles te jatten en te slopen.

Verder is hier geen loslopend wild, wel veel mooie vogels, ook weinig insecten en muggen ook niet gezien of gehoord. Tot nu toe zijn we nog niet onaangenaam verrast door enge beesten zoals slangen, spinnen of schorpioenen…gelukkig maar.
Morgenochtend willen we dan nog eens proberen om de zonsopkomst te fotograferen wat in Durban niet gelukt is door de bewolking maar het schijnt morgen onbewolkt en zo’n graadje of 25 te worden.
We zijn toch altijd vroeg wakker dus een wekker hoeven we niet te zetten….dachten we.

1. Wat is het daar mooi zeg! Prachtige foto ook van het strand.
    Fijn dat je zo tussendoor ook wat relaxdagen hebt. Daar zul je ook wel aan toe zijn met al die indrukken die je moet verwerken. En een reisdagje door zo'n mooie omgeving is natuurlijk ook niet echt een straf.

xxx Marlous

2. Wat een geweldige foto van de zee en de maan!! Maar ook de andere foto's van de natuur zijn schitterend. Wat een mooi land is dit.

3. Ja super uitzicht hier, al had ik het natuurlijk ook al op facebook gezien ;)

Bijna altijd buffetten dus, jammer hoor ik ben er ook geen fan van. Fijn dat het deze avond wel lekker was :)