Dag 14-27 september

Heerlijk geslapen vannacht in de grote bedden en om half 6 ging mijn biologische klok die ik ingesteld had op de zonsopkomst, gordijnen op en ik zag alleen maar wolken en alles zat potje dicht, nou dat werd dus geen foto maar we krijgen nog meer kansen want het is niet de enige overnachting aan de kust.Nog maar even in bed gaan liggen maar slapen lukte niet meer, Jos was ondertussen ook wakker geworden en om half 8 er toch maar uit, vandaag vertrekken we pas om 10.00 uur dus we hadden geen haast.

Eerst maar eens koffie gezet op de kamer, alles rustig aan gedaan en de koffers dichtgeklapt, je kan ze altijd overal buiten zetten behalve hier worden ze van binnen gehaald, waarschijnlijk sluipen er ook wel eens wat criminelen door de gangen.Er is ook een hele lijst met waarschuwingen op de kamer wat je moet doen in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als er op de deur wordt geklopt door “hotelpersoneel” , eerst door het gaatje in de deur kijken, dan vragen wie, wat en waarom en dan naar de receptie bellen om te ferivieren. Nou ben ik misschien een beetje naïef maar vond het allemaal een beetje overdreven nadat ik koffie had gevraagd beneden zou het naar de kamer gebracht worden en als ik dan iemand in uniform met koffiezakjes zie staan ga ik echt niet bellen.. en ik leef nog.

Om 10.00 uur vertrokken en de buitenwijken van Durban is echt nog onderverdeeld in arm en rijk en blank en zwart, aan de ene kant van de snelweg wonen de Indieërs en zie je de townships en aan de andere kant wonen de blanken in prachtige huizen.

Om 11.00 uur arriveerden we bij Phezulu Cultural Village waar we een soort van muziek en dansvoorstelling kregen van de Zulu’s  en de hutjes konden bezoeken waar ze vroeger in leefden, dat waren de zelfde bijenwoningen als waar we in Swaziland hadden overnacht alleen deze waren ook ingericht naar vroegere tijden. Natuurlijk was het wel toeristisch maar erg leuk om te zien alleen zaten wij in de schaduw en stonden zij in de zon met het zonlicht precies verkeerd weer eens, nou ja dat schijnt altijd zo te moeten zijn maar het meemaken van dit spectakel was erg leuk. Hier hebben we ook geluncht wat heerlijk smaakte.

Het was duidelijk ook iets voor schoolreisjes want er kwamen ladingen bussen binnen, wel leuk dat alles hier nog ik schooluniformen loopt en aparte jongens en meisjesscholen zijn, er zat geen blanke tussen dus misschien zijn de scholen hier in Zululand ook nog apart.

Er kwamen ook nog 4 bussen vol met moslima’s van de moslimschool, ze waren helemaal gesluierd en alleen wat ogen waren er zichtbaar. Ik kreeg het al warm bij het zien ervan, onder die lange “jurken” hebben ze ook allemaal nog eens een lange zwarte broek aan.

Nadat we Durban uitreden begon het helemaal open te trekken gelukkig en is het weer schitterend weer met een graadje of 30.

We moesten nog ongeveer 3 uurtjes rijden naar Underberg, vlak onder de Sanipass bij de Drakensbergen waar we weer 2 nachten zijn.

Om een uur of 3 even gestopt voor een waterval en uitzichtpunt en kop koffie, wij zijn alleen even langs de marktstalletjes gelopen om naar de eigen huisvlijt te kijken, je ziet dat wel overal maar sommige mensen zien eruit of ze het harder kunnen gebruiken dan de ander dus nog maar wat snuisterijen gekocht, ik kon het ook weer niet laten een schildpadje te kopen J
Het meeste wordt gemaakt van steen, hout of kralen, die van kralen zijn echt heel erg leuk.

De weg die we vandaag rijden komt door een vallei met de naam: vallei met duizend heuvels en het is op en neer rijden en natuurlijk heel erg mooi alleen de weg is erg hobbelig dus dat was minder.

Vlak voor het hotel zijn we nog even gestopt bij een supermarkt om cola, wijn en koekjes in te slaan en om 16.00 uur waren we in het Sani pass hotel, vlak voor aankomst werd het ineens zwart en begon heerlijk te gieten, gelukkig was het weer over toen we uit het dal waren en bij het hotel aankwamen..

Het ziet er erg mooi en groot uit, schitterende omgeving met bergen en heuvels, het ligt ook aan de voet van de Sani pass, alles is aanwezig: zwembad, geweldig golfterrein wat over de heuvels loopt, manege, meerdere terrassen en de kamer is lekker ruim met mooi uitzicht over de bergen.

Gelijk na aankomst maar even wat foto’s wezen maken want het was droog maar wel heel erg bewolkt en overal hoorde je vogeltjes, voor de wevers zijn toch wel mijn favoriet hier, mooi geel en de vrouwtjes hebben heel wat pretenties.

De mannetjes bouwen een nest, wat een soort ronde bol is met een gat aan de onderkant, lokken dan een vrouwtje en als zij het niet goed genoeg vindt sloopt ze gewoon het nest en kan hij opnieuw beginnen.
Het is wat moeilijk om te fotograferen omdat vogeltjes nu eenmaal niet stilzitten en altijd wegvliegen maar ik heb er toch een paar goed op de foto kunnen krijgen.

Morgen gaan we de Sanipass rijden wat nogal spectaculair schijnt te zijn en zeker het laatste stuk ga je zowat stijl omhoog. Het wordt gedaan met een 4x4 dus weer spannend allemaal.

1. Wat een variatie in het weer zeg, maar gelukkig is het een prima temperatuurtje. Ik moest wel lachen om alle aanwijzingen in het hotel. Ik denk ook niet dat ik de receptie zou gaan bellen.
    Ik ben beneiuwd hoe de 4x4 gaat worden. Veel plezier!

2. Wat maken jullie toch weer veel mee. Niet alleen veel dieren maar ook dat hotel met al die waarschuwingen enzo. Geweldig maar jullie zijn inmiddels doorgewinterde reizigers en schrikken niet mmer zo gauw. Toch houdt ik het nog steeds op Zuid - Amerika om te gaan reizen. Tenslotte beleef ik door de verslagen te lezen van jullie de vakantie al helemaal mee. Veel plezier weer met de verdere tocht liefs Annemieke. Ps Alweer een skilpad gescoord Hoera !!

3. Wat een verschil in hotels. Gelukkig letten ze wel érg goed op jullie veiligheid ;)
    Leuke afwisselende dag hadden jullie vandaag!
    Gelukkig is het weer ook opgeknapt, dat is wel lekker als je in zo'n mooi hotel zit.

xxx Marlous

4. Leuk die vogels:).. en wat zijn de mensen toch
    vriendelijk hè! Geweldig

5. Haha wat een regels en gedoe allemaal in dat hotel. Lekker dat je daar weer weg bent ;)

Mooie route hebben julle weer gereden!

xxx Jaap

6. Wat een mooie dag weer vol met vrolijke gezichten.