Dag 07-20 september

Vannacht is alles weer prima gegaan, geen beestjes gezien of gehoord. Gisterenavond nog wel wat zien springen op de grond en dachten eigenlijk dat het een kleine pad was maar toen we wat dichterbij kwamen had het toch haartjes en leek erg op een muisje, het zal dan wel een springmuisje zijn geweest, neem aan dat die wel bestaan. J
Ze hebben hier de meest vreemde diersoorten die ik nog nooit gezien of van gehoord heb maar dat is natuurlijk wel erg leuk.
We hoefden niet al te vroeg op en nadat onze koffers weer naar de bus gebracht waren zijn we gaan ontbijten en om een uur of half 10 vertrokken. Grappig is wel dat ze hier bijna alles op hun hoofd dragen, dat moeten wij toch ook eens gaan oefenen want het is wel erg makkelijk.

Na twee uurtjes rijden even aan de koffie en ik heb een telefoonkaart gekocht, geprobeerd mijn moeder te bellen maar dat ging echt niet lukken, zodra er werd opgenomen werd de verbinding verbroken, hopelijk is het nog wel doorgekomen dat alles prima met ons is.

Ook de komende dagen zijn we totaal van de buitenwereld afgesloten dus geen contact mogelijk.
Rond 2 uur kwamen we bij de grens van Swaziland en daar ging het hele ritueel beginnen, iedereen uit de bus, je paspoort bij de hand en je uit ZA laten stempelen (wow wat was de douane hier sjaggie zeg, dat heb ik nog niet vaak meegemaakt), daarna zo’n 200 meter door niemandsland lopen en daarna kregen we de douane van Swaziland (deze waren heel erg vriendelijk en goedlachs) We konden de bus weer in en reden verder door een prachtig gebied met mooie uitzichten, bergen en bergpassen en prachtige landschappen, heel indrukwekkend weer.
Geluncht bij een restaurant met geweldig uitzicht, helaas was het een beetje wazig voor een mooie foto.
Om 5 uur kwamen we aan bij Mlilwane Wildlife Sanctury, een soort nationaal park wat in privé bezit is, het is onwijs groot en mooi. Vanaf de poort tot onze overnachtingplaats was het nog zeker een kwartier rijden over een zandpaadje.
Onderweg zagen we een grote plas met allemaal nijlpaarden en krokodillen en deze plas loopt helemaal door tot aan het restaurant vlakbij onze bijenkorf.

Het zijn een soort Afrikaanse hutjes in de vorm van een bijenkorf, het deed een beetje denken aan de tipi waar we ooit in overnacht hebben alleen de ingang is wat moeilijker.
Je moet echt op je knieën of hurken naar binnen, na een halve meter krijg je een schuifdeur (nou ja een stukje bordkarton) en daarboven zit een heel grote open ruimte van zeker 20 cm maar we hebben geen schrik meer voor beesten die binnen kunnen lopen haha.
Ik heb Jos eerst maar naar binnen laten kruipen om polshoogte te nemen en het was heerlijk koel binnen, er staan twee bedden, te lampen en een nachtkastje. Aan de achterkant een aangebouwde badkamer met wc en douche en een klein raampje. Wel heel apart allemaal weer.

Het zijn ongeveer 20 hutjes die in het rond staan opgesteld om een grasveld heen met 2 picknicktafels en een grote boom. Zo te zien wordt dit wel weer een hele aparte overnachtingplaats.
We waren allemaal nogal gesloopt van de busreis en de warmte dus eerst buiten naast de bijenkorf gaan zitten, we zaten nog niet of daar kwamen de eerste bezoekers, Njala’s (soort van antilope)

bosbokken en waterbokken, dat is weer eens wat anders dan honden en katten maar wel een super Afrikaans gevoel. Je kan ze haast aanraken en zijn totaal niet bang, na een half uurtje gingen ze er maar weer eens vandoor maar  kwamen regelmatig terug om eens te kijken hier.
Het is hier wel pikdonker dus een zaklamp meenemen naar het restaurant was geen overbodige luxe, er branden 2 kleine lampjes op het terrein en verder niets. Het is hier ook om half 7 al donker.
Bij het restaurant was ook een deel van de pool/rivier waar een hele grote krokodil in zwom en op jacht was naar een prooi, super om te zien met wat voor snelheid dat ging. Daarnaast ligt een zandeilandje met honderden ibissen waar de krokodil later ging maffen, ik denk dat het vangen van de prooi wel gelukt is.
Na het eten, wat weer in buffetvorm was kregen we nog een showtje met zang en dans gepresenteerd  door wat Swazilanders????wat in onze oren niet zo geweldig klonk met wel leuk om te zien.

Nog heerlijk een paar uurtjes buiten gezeten en op tijd naar bed want in het pikkedonker is niet zo veel te ondernemen, we wachten af wat er vannacht weer allemaal gaat gebeuren.

1. Ben sprakeloos en zie het voor me. Slapen in een bijenkorf waar je in moet kruipen, de donkere nacht en dan al die "vreemde"dieren die langskomen. SUPER!!!

Gr. Marjan

2. Ooooh, Mlilwane. Daar wil ik zo graag nog een keer naar terug. Wat een uniek plek is dat met alle beesten die gewoon rondlopen alsof je op een boerderij bent.
    De douane klinkt herkenbaar het is een wereld van verschil of je de Zuid Afrikaanse douane hebt of die van Swaziland.

3. En alweer zo'n aparte plaats om te slapen, hoe verzinnen ze het.

wat leuk dat die bokken gewoon even langskomen!

xxx Harry

4. Wow,

Wat een leuke slaapplaats hebben jullie daar in Swaziland. Gelukkig zit er nu een enorme kier aan de bovenkant, zodat die kruipdieren niet naar binnen kunnen. ;-)

Het lijkt mij een geweldig en natuurlijk spannend gevoel om daar te zijn.

xxx
    Jer

5. Jee wat een leuke overnachtingsplaats hebben jullie hier! Erg apart om in een bijenkorf te slapen en het ziet er nog mooi uit ook. En wat een leuk bezoek bij het kampvuur. Kan me voorstellen dat jullie erg van deze reis genieten!!
    XXX Karin

6. Da's weer eens wat anders op je knieen je hut in. Heel apart!
    Wpw, dat pikdonkere op een onbekend terrein is inderdaad ook eens wat anders. Waar een zaklamp al niet goed voor is. Spannend!
    En wat gaaf dat al die dieren gewoon langswandelen. Het zal daar ongetwijfeld normaal zijn, maar voor jullie een hele belevenis.

7. Haha dat is leuk zo'n bijenkorf. Klinkt als in ieder geval afgesloten voor andere beesies ;). Leuk dat je al die dieren zo bij je kamer langs ziet komen.

Een zaklamp mee op vakantie..... Ken ik nog wel van het kamperen maar daarna nooit meer nodig gehad ;)